1
دکتری مدیریت راهبردی دانش، دانشگاه عالی دفاع ملی
2
دکتری مدیریت و پژوهشگر شورای عالی انقلاب فرهنگی
چکیده
اقتدار و مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران، جز در پناه به وجود آمدن نهادهای اسلامی و برخاسته از دغدغههای انقلاب اسلامی محقق نمیشود. شناسایی ابعاد دانشگاه اسلامی گامی به سمت اصلاح نهاد دانشگاه برای تحقق اقتدار و مرجعیت علمی است. پژوهش حاضر که از نوع کیفی بوده و از راهبرد نظریهپردازی داده بنیاد استفاده شده، به دنبال پاسخ به این سؤال اساسی است که دانشگاه مطلوب اسلامی از نگاه مقام معظم رهبری مدظلهالعالی دارای چه ابعاد اصلی، سطوح تحلیلی و ساست گذاری، ملاحظات کلی و شاخصهای اساسی است؟ برای این منظور، بیانات قابلدسترس معظم له در سایت الکترونیکی ایشان، مبنای کار قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها در راهبرد نظریهپردازی داده بنیاد، سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی را شامل میشود. همزمان با جمعآوری دادهها، کدگذاری باز بر روی آنها انجام گردید و با بخشبندی دادهها و اطلاعات، مفاهیم و مقولهها شکل گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد مدل نهایی حرکت به سمت دانشگاه اسلامی مشتمل بر سه محور «دانشجوی انقلابی»، «استاد متقی و عالم» و «اهداف انقلاب اسلامی» است که در بستر همافزا و تکاملی اهداف، چشمانداز و رسالت دانشگاه ارائه گردید. نوآوری و وجه تمایز این پژوهش، ترسیم نمایی جامع از دانشگاه اسلامی و برخاستن مدل از مضامین مستخرج از بیانات مقام معظم رهبری بوده و از دخالت دادن مدلهای پیشساخته در فرایند استخراج و دستهبندی مضامین خودداری شده است.
ایمانی، مهدی و شریعتی، صدرالدین، (1390). نقش دانشگاه اسلامی- ایرانی در تولید علم دینی، دانشگاه اسلامی، سال پانزدهم، شماره 49.
پایا، علی، (1385)، دانشگاه، تفکر علمی، نوآوری و حیطه عمومی، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، 1 تا 67.
حاجی پور، بهمن، بهادران شیروان، مصطفی (1391)، شایستگیهای محوری دانشگاه مطلوب با تأکید بر اندیشههای مقام معظم رهبری، مدیریت در دانشگاه اسلامی، دوره 1، شماره 2، تابستان و پاییز 1391، صفحه 227-250.
خلیلی، امیر، (1376). تعریف دانشگاه اسلامی و راهکارهای اسلامی کردن دانشگاه، دانشگاه اسلامی، زمستان (3).
ذوالفقارزاده، محمد مهدی و سعدآبادی، علی اصغر، (1393). بازتعریف کارکردهای اصلی دانشگاه در جامعه بر اساس آرمانهای اسلامی در اندیشه امام خمینی (ره)، فصلنامه مطالعات راهبردی بسیج، سال هفدهم (65).
رحمانی حسین، شاه حسینی، محمدعلی، پورعزت، علی اصغر (1392)، شناسایی شایستگیهای مطلوب دانشجویان مقطع کارشناسی رشته مدیریت، با تمرکز بر رویکرد اسلامی- ایرانی (مطالعه موردی: دانشکده مدیریت دانشگاه تهران)، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، دوره 3، شماره 3 (پیاپی 8)، صفحه 412- 395.
سروقامت، حسین، (1382). نگاهی به یک دانشگاه اسلامی، دانشگاه اسلامی، تابستان و پاییز (18 و 19)
سلیمی، غلامرضا و کاظمی، محمد، (1389). دولت اسلامی زمینهساز تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اولین همایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
سلیمی، مصطفی، (1376). بهسوی دانشگاه اسلامی، دانشگاه اسلامی، زمستان (3)
شورای اسلامی شدن دانشگاهها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی، (1390) پیشنویس سند دانشگاه اسلامی.
فضلاللهی، سیفالله، سید رضا زمانی ده یعقوبی (1390). راهکارهای اسلامی شدن دانشگاهها و اولویتبندی آنها با رویکردی به دیدگاه استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، دانشگاه اسلامی، سال پانزدهم (1 (پیاپی 46))
مختاریانپور، مجید، (1391). طراحی الگوی ارزیابی سیاستهای فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، پایاننامه دکتری به راهنمایی: فتاح شریفزاده. دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی (ره).
مروتی، سهراب، فتاحی، امیر، وحیدنیا، فرحناز (1392)، «دانشگاه مسئولیتپذیر و چشمانداز آن در آموزههای دینی»، مدیریت در دانشگاه اسلامی، مقاله 5، دوره 2، شماره 5، بهار و تابستان 1392، صفحه 87-106
مهدی، رضا (1392)، «نظریه دانشگاه اسلامی: الگوی فرهنگی منتج از روش نظریه مبنایی»، مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی، دوره 17، شماره 54، صفحه 27-50
میرزامحمدی، محمدحسن؛ فر مهینی فراهانی، محسن؛ یوزباشی، علیرضا؛ زرین، لیلا (1392)، شناسایی و اعتبارسنجی شاخصهای استاد مطلوب دانشگاه اسلامی – ایرانی، فرهنگ در دانشگاه اسلامی، شماره 9، صفحه 563 تا 584)
نوروزی، خلیل، آزادی احمدآبادی، ج.، جوادی، م.، اکبرزاده، م.، اکبرزاده، ا. (1393 الف). تأمین مالی خیرانه دانشگاهها: شناسایی الزامات و کژکارکردها (مطالعه موردی دانشگاه امام صادق (ع)). تحقیقات مالی-اسلامی، 167-196.
نوروزی، خلیل، باقری کنی، مصباحالهدی، آزادی احمدآبادی جواد، نوروزی، محمد (1391)، ارتقای قابلیتهای پویا در دانشکدههای مدیریت جمهوری اسلامی ایران (مورد مطالعه: دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (ع))، مدیریت در دانشگاه اسلامی، دوره 1، شماره 3، پاییز و زمستان 1391، صفحه 423-446
واعظی کمال، فدایی محمد (1394)، «بررسی و تبیین مؤلفههای مدیریت راهبردی دانشگاه اسلامی مبتنی بر الگوی اقتصاد مقاومتی»، مدیریت در دانشگاه اسلامی، دوره 4، شماره 1، صفحه 58-39.
یمنی، محمد، (1388). دانشگاه سازگار شونده، مجموعه رویکردها و چشماندازهای نو در آموزش عالی، تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی).
Arif, M., & Kanwal, S. (2009). Acceptance of digital library among female students and effects of limited access of digital library on their performance in research work: A case of International Islamic University. The International Information & Library Review, 41(3), 122-128.
Bazargan, A. (2000). Internal evaluation as an approach to revitalize university systems: the case of the Islamic Republic of Iran. Higher education policy, 13(2), 173-180.
Bhatti, R. (2010). Information needs and information-seeking behaviour of faculty members at the Islamia University of Bahawalpur.
Braun, Virginia & Clarke, Victoria (2006). “Using thematic analysis in psychology”. Qualitative Research in Psychology. Vol 3: 77-101
El-Agez, T. M., Taya, S. A., & Afghjani, A. (2016). Research Article Characterization of PVK Polymeric Material Using Rotating Polarizer and Analyzer Ellipsometer with a Speed Ratio 1: 1
Fair, C. C. (2006). Islamic Education in Pakistan. United States Institute of Peace. Fair, C. C. (2006). Islamic Education in Pakistan. United States Institute of Peace.
Gańczak, M., Barss, P., Alfaresi, F., Almazrouei, S., Muraddad, A., & Al-Maskari, F. (2007). Break the silence: HIV/AIDS knowledge, attitudes, and educational needs among Arab university students in United Arab Emirates. Journal of Adolescent Health, 40(6), 572-e1.
Glaser, B., & Strauss, A. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Berlin: Aldine de Gruyter. Retrieved from http://books.google.de/books?id=rtiNK68Xt08C
Guion, R. M. (2002). Validity and reliability. Handbook of research methods in industrial and organizational psychology, 57-76.
Hasan, M. I., Murtini, T. W., & Sari, S. R. (2015). The Application of Sustainable Architecture In Islamic University. Advances in Environmental Biology, 9(23), 27-30.
Isa, R. A. M., Mustapha, N. H., Rahman, T. A. F. T. A., & Pisal, N. A. (2014). Vocabulary Learning Strategies: Differences Between Arabic and Non-Arabic Majoring Students at the International Islamic University Malaysia. Middle-East Journal of Scientific Research, 20, 28-32.
King, N. and C. Horrocks (2010). Interviews in qualitative research, SAGEPublications.
Karim, N. S. A., Zamzuri, N. H. A., & Nor, Y. M. (2009). Exploring the relationship between Internet ethics in university students and the big five model of personality. Computers & Education, 53(1), 86-93.
Leaman, O. (2013). History of Islamic philosophy. Routledge.
Majid, S., & Kassim, G. M. (2000). Information-seeking behaviour of international Islamic University Malaysia Law faculty members. Malaysian Journal of Library & information science, 5(2), 1-17.
Mohamed Osman, A., Hassan, F. A., & Ahmad, N. (2014). International University of Africa University and International Islamic University Malaysia: educational reality.
Mowery, D & Sampat, B (2004). Universities in National Innovation System, Oxford University Press, p. 209-239.
Naeem, K. (2016). FINANCIAL LITERACY OF SOCIAL SCIENCES STUDENTS: A CASE STUDY OF INTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY-ISLAMABAD. IJAEDU-International E-Journal of Advances in Education, 2(5), 326-331.
Opatokun, K. A., Hasim, C. N., & Hassan, S. S. S. (2013). AUTHENTIC LEADERSHIP IN HIGHER LEARNING INSTITUTION: A CASE STUDY OF INTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY MALAYSIA (IIUM). International Journal of Leadership Studies, 8(1), 49-66.
Simon, M. K. (2011). Validity and reliability in qualitative studies (Doctoral dissertation, Dissertation and scholarly research: Recipes for success. Seattle, WA: Dissertation Success, LLC).
Strauss, A. L. (1994). Qualitative Analysis for Social Scientists. England: Cambridge University Press.
Strauss, A. L., & Corbin, J. (1990). Basics of Qualitative Research: Grounded Theory Procedures and Techniques. Los Angeles: Sage
streubert, h. J., & carpenter, d. r. (2011). Qualitative Research In Nursing Advancing Humanistic Imperative. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
Xue, L (2006). Universities in Chain’s National Innovation System, Presented at the Second International Colloquium on Research and Higher Education Policy UNESCO Headquarters, Paris.
Yani, A., Ahmed, I. S., Sahrir, M. S., Muritala, Y. T., & Kama, N. (2014). An Analysis on Common Syntactical Errors in an Arabic Speech Discourse: A Case Study in International Islamic University Malaysia. US-China Education Review B, 4(10), 740-748.
Yvonne, E. D. (2001). A synthesis technique for grounded theory data analysis. Journal of Advanced Nursing, 654-663.