1
دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد توسعه/ دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد/ دانشگاه امام صادق (ع)
2
دانشجوی دکتری/ گروه اقتصاد انرژی/ دانشگاه امام صادق(ع).
چکیده
وجود رانت در فضای صنعت پتروشیمی باعث شده که تمامی سرمایهگذاران در این حوزه، تنها به تعداد اندکی از محصولات پتروشیمی رویآورند که معمولاً بدون مبانیاقتصادی بوده و مبتنی بر بهینهسازی نمیباشد و تنها باتوجهبه حاشیه سودهای کلان تصمیم به تولید آن میگیرند. این پژوهش در تلاش است تا با استفاده از معیارهای اقتصادی مستخرج از مصاحبهها و مطالعات، به اولویتبندی محصولات پتروشیمی برای بهینهسازی منابع داخلی کشور در راستای توسعه متوازن صنعت-پتروشیمی در حوزه سرمایهگذاری کمک نماید. لذا در سیر پژوهش، ابتدا دلایل انتخاب موضوع و اهمیت آن در صنعت پتروشیمی کشور مورد بررسی قرار گرفته؛ سپس ضمن مرور پیشینه تحقیقات موجود و با استفاده از اطلاعات و تحلیلهای متعدد، ضمن بیان علت انتخاب محصولات پلیمری برای توسعه صنعت پتروشیمی، چهار معیار اصلی اقتصادی در قالب روش تاپسیس در بین چهار محصول اصلی پلیمری یعنی پت، پیویسی، پلیاتیلن و پلیپروپیلن بررسی شده و به اولویتبندی محصولات پلیمری برای تعیین سبد تولیدی مجتمعهای پتروشیمی و یا جهتدهی به طرحهای سرمایهگذاری آتی در راستای مقاومسازی ساختار اقتصادی صنعت پتروشیمی کشور، در مقابل نوسانات اقتصادی و تحولات بازارهای آنها پرداخته میشود.
عبدی سعید، بصیری علیرضا، سلیمانی یاسر، پیغامی عادل (1396)، بررسی و نقد صادرات محصولات پتروشیمی در چهارچوب بند سیزدهم سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، پژوهشنامه انتقادی متون و برنامههای علوم انسانی، سال هفدهم، شماره نهم، 157-184
علامه سید صادق، اسماعیلیان مجید (1399)، ارائه مدل انتشاری برای کالای جدید با درنظرگرفتن تأثیر همزمان قیمت و تبلیغات، فصلنامه علمی تحقیقات بازاریابی نوین، سال یازدهم، شماره 40، 143-156
حسنپور، یوسف (1375). تجزیهوتحلیل مزیت نسبی صادراتی مواد شوینده، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
جاوید پور، نادر و مجید مقدم دیمه (1395). اقتصاد مقاومتی در پتروشیمی، مجله تجارت فردا، شماره 177.
کرباسیان، بهاره، سهرابی، طهمورث (1391). رتبهبندی روشهای مناسب انتقال تکنولوژی در صنایع پتروشیمی، فصلنامه مدیریت صنعتی دانشگاه علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سال هفتم، شماره 22، فصل زمستان.
خیبری، سیامک، کاظمی، مصطفی (1397). توسعه تاپسیس با در نظر گرفتن پراکندگی بین شاخص های هر گزینه، فصلنامه مطالعات مدیریت صنعتی، سال شانزدهم، فصل تابستان، شماره 49.
محمدی، منوچهر (1391)، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران: اصول و مسائل، تهران. انتشارات دادگستر
شکوهی، محمدرضا، محتشمی پور، رضا، حسینی مهر، سید حمیدرضا (1399). بررسی چالشهای صنعت پتروشیمی ایران در چارچوب سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، فصلنامه علمی راهبرد مجلس، دوره 27، شماره 102.
توکلی، اکبر (1381). اندازهگیری مزیتهای نسبی بالقوه فعالیتهای صنعتی ایران، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، شماره 30.
ترکاشوند، رضا (1396). اولویتبندی سرمایهگذاری در بخش خدمات به روش تصمیمگیری تاپسیس فازی، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهرری، فصل بهار.
ولی بیگی، حسن (1381). اندازهگیری مزیت نسبی در صنعت قطعهسازی خودرو کشور از طریق DRC، پژوهشنامه بازرگانی، شماره 23، دوره 6.
6-2- منابع لاتین
Articles
Hasanpor.yosef, (1375), Analysis of the comparative export advantage of detergents, Master Thesis, Allameh Tabatabai University.
Coop.s. henry. J, (2018). Investigating the effects of political economy on petrochemical industry policy, The Journal of Futures Market, Vol. 23(8), pp. 719-750.
Cornelia Vasile, Mihaela Pascu, (2004). Practical Guide to Polyethylene, ISBN.
Dang. K. Cheng. H, (2010). Economic advantage measurement using TOPSIS method, Estimation and Testing. Econometrical, Vol. 45, pp. 567-276.
Sun & lee, (2016). Investigating the economic factors affecting the bankruptcy of companies, International Review of Economics and Finance, Vol. 18, pp. 252-258.
Vang. B, (2017). Investigating the advantages of oil pipelines, global energy economics, Vol. 55, pp. 521-276.